Кати Бейтс – безапелационната Ани Уилкс
Първата актриса, която получава „Оскар” за главна женска роля във филм... на ужасите!
Първата актриса, която получава „Оскар” за главна женска роля във филм… на ужасите! Талантът на Кати Бейтс е очеизваден във всякакви жанрове – първокласни изпълнения както в комедии, така и в драми. Но в сърцата на киноманите и критиците тя завинаги ще остане като перфектната Ани Уилкс.
Пробива в киното сравнително късно, когато вече е прехвърлила 30-те. Оценена е първо като театрална актриса, а авторът на пиесата „Франки и Джони на лунна светлина” я създава специално за нея. Когато обаче се стига до екранизацията й, Бейтс губи ролята – Франки на големия екран е пресъздадена от Мишел Пфайфър. По този повод Кати Бейтс коментира жлъчно:„Мислех, че е прекрасно да се види една любовна история за хора над четиридесетте, обикновени хора, които са опитват да се свържат. Не сме го виждали преди, явно няма да го видим и сега“.
Въпреки безспорния си талант губи много желани роли и рядко печели кастингите. До момента, в който Роб Райнър решава да екранизира романа на Стивън Кинг „Мизъри”. Главната героиня е миловидната бивша медицинска сестра Ани Уилкс, която се представя като най-големия фен на романите от поредицата за Мизъри Честейн, дело на писателя Пол Шелдън. Когато обаче авторът попада в дома й след жесток автомобилен инцидент и тя поема грижите за него, разкрива истинското си лице. Психиатрите поставят на Ани Уилкс диагноза „параноидна шизофрения” и „биполярно разстройство”. Бившата медицинска сестра е садистична, настроенията й рязко се сменят от еуфория до депресия, а физическата й сила е страховита. За разлика от повечето злодеи в романите на Краля на ужаса тя няма свръхестествени способности – но оглавява класациите за най-зловещия му персонаж! Запитан кой от героите си има най-малко желание да срещне в реалността, Стивън Кинг отговаря: „Ани Уилкс!”.
Именно това е кастингът, който Кати Бейтс успява да спечели и ролята преобръща кариерата й. Превъплъщението й е страховито – в пряк и преносен смисъл. Във възторг са феновете на книгата и Стивън Кинг, впечатлена е и критиката – Бейтс печели „Оскар” за главна женска роля в конкуренция с Мерил Стрийп, Джулия Робъртс и Анжелика Хюстън. „Оскар”-ът промени всичко. По-добра заплата, работа с по-големи професионалисти, по-добри проекти, по-голяма популярност, по-малко лично пространство, разказва Бейтс. В историята на Филмовата академия тя влиза и като първата жена, получила наградата за главна роля във филм на ужасите.
Следват редица силни роли, с които Кати Бейтс затвърждава таланта си – „Пържени зелени домати”, „Първични цветове”, „Относно Шмид”, „Титаник”… Героините са както волеви и дори опасни жени, така и несигурни домакини, изпаднали в депресия или летаргия… Отново роман на Стивън Кинг е в основата на една от най-силните й роли – „Долорес Клейборн”. Този път тя дори не е номинирана от Академията, което е изненада за всички. Но не и загуба – именно борбената Долорес Клейборн е любимата й роля. През последните години Кати Бейтс успешно завоюва и малкия екран – първо с комедийния сериал „Офисът”, а после и в страховитата поредица „Американска история на ужасите”. В третия сезон Бейтс влиза в образа на истинска историческа личност – мадам Делфин Лалори, Кървавата господарка от Ню Орлеанс. В началото на 19-ти век изтънчената дама от висшето общество измъчвала години наред по особено жесток начин стотици роби на таванското си помещение, причинявайки смъртта на повечето.