Мишел Пфайфър – прецизната звезда
Актрисата бързо успява да докаже, че освен “хубава опаковка” има и чудесно съдържание: талант, интелект и вкус
“Твърде е красива!” – Мишел Пфайфър често чува тези думи в началото на кариерата си, но не като комплимент, а като причина да не получи поредната роля. Наистина, тя определено е не просто поредната симпатична блондинка в Холивуд, а изящна красавица – благодарение на гените си, в които е закодирано наследство от Стара Европа: “корените” й са немски, шведски, датски, френски, британски… Сравнително бързо обаче успява да докаже, че освен “хубава опаковка” има и чудесно съдържание: талант, интелект и вкус.
Първоначално избира пътя на журналистиката – както и Брад Пит, Мишел Пфайфър учи за репортер, при това съдебен! Но бързо осъзнава, че това не е за нея. А докато успее да пробие в кино индустрията, работи какво ли не, включително продавачка в магазин за дрехи – където научава как да завърже на възел дръжката на череша… само с език. Първата й роля е в Дисниленд – като Алиса. Нейното собствено пътешествие в Страната на чудесата Холивуд тече не така шеметно. Докато не се явява на кастинга за римейка на “Белязаният” с Ал Пачино, чийто режисьор е самият Браян де Палма. Конкуренцията е убийствена – за ролята се борят Джесика Ланг, Глен Клоуз, Дебра Уингър, Лайза Минели, Мелани Грифит, Кърсти Али, Ейми Ървинг, Сали Фийлд… Де Палма определено не съжалява за избора си – изпълнението на Пфайфър е забележително и отваря вратите й към Голямото кино, а години по-късно я кани в свой друг филм.
Първо впечатление прави външният й вид, макар това повече да я дразни, отколкото да й допада. “Empire” й присъжда трето място в класацията “Най-секси звезди в кино историята” – преди нея са единствено Мерилин Монро и Джони Деп. Попада рекордните 6 пъти в класацията на “Пийпъл” за най-красиви хора, като цели два пъти е на корицата на специалните му издания. Кралицата на интервютата Барбара Уолтърс я нарича най-красивия човек, когото е виждала на живо.
Коства й доста усилия, за да докаже, че повече от това. Но не и много време – за ролята й в “Опасни връзки” получава номинация за “Оскар”, а изпълнението в “Невероятните братя Бейкър” й осигурява “Златен глобус” за най-добра актриса. “Entertainment Weekly” я нарежда на второ място в класацията за най-добри съвременни актриси – на първо място е разбира се титаничната Мерил Стрийп. Екранните й партньори са повече от впечатляващи – Шон Пен, Харисън Форд, Брус Уилис, Джордж Клуни, Джони Деп, Рупърт Еверет, Робър Редфорд, Даниел Дей-Луис, Шон Конъри, Мел Гибсън, Майкъл Кейн… А с три от легендите на Седмото изкуство се снима в повече от един филм – Ал Пачино (“Белязаният” и “Франки и Джони”), Джак Никълсън (“Вещиците от Истуик” и “Вълк”), Робърт Де Ниро (“Звезден прах”, „Магьосникът на лъжите“ и “Коза Ностра”).
Отказвала е роли-мечта. Прави незаменима услуга на Шарън Стоун, като отхвърля главните роли в “Първичен инстинкт” и “Казино”. Осигурява “Оскар”-а на Джоди Фостър, след като се отказва от ролята на агент Клариса Старлинг в култовия филм за Ханибал Лектър “Мълчанието на агнетата”. Не й допадат и ролите в “Хубава жена”, “Двойното убийство”, “Да умреш за каузата”… Прави услуга дори на Мадона, оттегляйки се от “Евита” – в последствие единствената добра роля на певицата! Самата Пфайфър е отлична певица – изпълнява песните в “Невероятните братя Бейкър”, “Брилянтин 2”, “Принцът на Египет” и “Лак за коса”. В началото на кариерата й често я бъркат с друга известна певица – Деби Хари, вокалистката на “Блонди”.
Не всичко обаче е само успехи и губи желани роли – Мелани Грифит я измества от “Работещо момиче”, Дебра Уингър – от “Градски каубой”, а Анет Бенинг – от “Бъгси”. Пфайфър обаче извоюва голям успех, изпреварвайки невероятно силна конкуренция за ролята на Жената-котка в “Батман се завръща”. Персонажът й бързо се превръща в култов образ – Жената-котка й осигурява 3-то място в класацията за най-секси филмови персонажи на всички времена. Тя дори успява да измести вниманието от самия Батман и супергероят остава на заден план във филма на Тим Бъртън. Но снимките са истински кошмар за Пфайфър – и по-точно ултра тесният латексов костюм. “Мислех си: Не мога да помръдна, не мога да дишам, не мога да мисля. Не мога да играя!”, спомня си тя първия път, когато облича “кожата” на Жената-котка. Страхува се, че ще припадне именно заради липсата на въздух и затова няма време за повторения – играе по възможно най-добрия начин, тъй като рискува с всеки допълнителен дубъл.
В последните години рядко се явява на екран – предпочита живота извън шума на Холивуд, заедно със семейството си и рисуването – първоначално хоби, на което се отдава вече професионално. А тя самата е муза не само в Седмото изкуство – за нея Вал Килмър пише стихове!